Tuesday, February 17, 2009

ketidakwajaran atau tidak professional?

kajian kes:

seorang pegawai awam dalam tempoh percubaan di marahi oleh ketua bahagian
pada satu hari dengan alasan tidak membuka shelf kaca dan
komputer yang menyimpan maklumat pnc yang mana kebetulan
pada hari itu adalah hari audit. Dia ditanya mengapa kejadian itu berlaku dan penjawat awam dengan tulus menjawab soalan itu menurut pandangan nya tetapi kemudiannya dia diherdik
kerana ketua bahagian tidak dapat menerima pendapat seorang sub-ordinate.

tanpa pengetahuan, ketua bahagian telah melaporkan kejadian ini
kepada pegawai pendaftar dan mengarahkan supaya
pegawai awam ini ditangguhkan pengesahan jawatannya atas alasan
"she was not able to obey to any instruction and claimed to be destruct when she was asked
why did she didnt open the shelf earlier."



persoalannya:


1. adil kah penangguhan pengesahan jawatan itu?

2. adakah wajar penangguhan pengesahan jawatan itu dilakukan ?

3. pada pendapat anda, adakah ketua bahagian ini bersikap professional atau bertindak
mengikut hati dan perasaannya?

4. pada pandangan anda, adakah ketua bahagian ini nyanyuk?

5. apakah yang anda akan lakukan jika anda menjadi ketua bahagian?

6. apakah yang akan anda lakukan jika anda adalah penjawat awam tersebut?
a. memberontak dan membuat piket dihadapan ofis Ketua bahagian?
b. memancitkan tayar keretanya?
c. menghantar virus yang power ke alamat ipnyer?
d. menghantar surat layang



p/s:: fcuk!!
( french connention uk ... ni fashion retail ok...jangan salah paham.... )



5 comments:

  1. salam , biasa kes2 mcm ni bos nak tutup kesalahan dia , dgn gelabah dia akan letak kesalahan dia pd ktgn bwhn ni perkara biasa kita ni mentimun sapa lah kita utk melawan dia .. tp kalu rs boleh lawan kita lawan ...

    ReplyDelete
  2. erm tak professional ker kiranyer ni...

    ReplyDelete
  3. kalu acik jadik bos tu...acik masih boley consider..unless dia buat salah besar yang berulang2 kali....tarak hampun punya...

    kes dia adalah kes kecit je...tk blh jadikan alasan utk tidak mengesahkan jawatannya...

    'ketua bahagian tidak dapat menerima pendapat seorang sub-ordinate.'

    not suppose to happen...seorg ketua bhgn yg profesional...sentiasa mendengar pandangan org bawahan, walau siapapun dia...sbb yg buat kerja...org bawahan...dan mereka lah yang faham masalah yg timbul dikalangan kerja mereka.
    * bos n pegawai acik hampir smua sporting...cdgn slalunya akan diterima pakai..jarangla sgt nak denda org yg buat kerja tk betul pun...sentiasa bagi 2nd chance.

    ReplyDelete
  4. esok-esok time dia perlukan pertolongan kita baru la dia nk buat baik n sudenly dia buat2 lupe salah dia..ni lah tabiat pegawai atasan kerajaan

    ReplyDelete
  5. acik:perangai pelik dia memang tak bole terima pendapat orang lain..kiranya dia jer yang betul.. cemana tah boleh jadi bos... tu lah orang melayu... bila dah pangkat sikit... lupa daratan... tapi apa boleh buat..nasib la badan...

    bes la acik dapat bos sporting morting... senang la...two way communication is the best way in an organisation..kan kan kan

    yen: haah...time tu..lembut gigi dari lidah... maki hamun dia yang dilemparkan dia buat lupa... padahal makna dalam... cemana la orang nak respek...

    ReplyDelete