Thursday, October 30, 2008

A True Story

aku baru lepas menyinggah blog orang
tetiba aku terbaca kisah dia dulu
n suddenly aku terbayang kisah aku

ngkorang tau nggak aku dulu pernah kerja kat mcd??
erm mcd depan super kinta
( dulu super kinta la..sebelum super kinta tu terbakar..and now dah jadi pasar besar ipoh..)
sebelum aku kerja situ..
aku belajar kat informatic sebelah jer mcd
biasalah dulu dulu pas abes sekolah
mak pak soh kita baja komputer
haa.. dulu siap kena belajar excel, access apa bagai
skang tak payah daaa
belajar sendiri
hmm back to the story...
alamak laki aku dah balik la plak
...nanti aku sambung..
ahahaha
aku malu nak taip depan dia
ahahhahahaa




- edited -

hmm.. al-kisah lepas aku belajar tamat ketiga tiga kursus yang aku amik kat informatics tuh aku pun berkira kira nak kerja la
lalllaaa kerja kerja.... lallalala kerja kerja
(ikut melodi meet uncle husin)
so aku pun apply keje kat mcd
aku lupa masa tuh aku mintak kerja ngan sapa ntah

lepas isi borang..
tak lama lepas tu aku dapat la....
kena training dulu 1st day
dengar briefing n tengok video mcd dia
pastu dia kasi train kat kaunter
kalo korang perasan kan..
bila pergi mcd ... counter crew mesti kena jerit jerit
panggil produk..
let say korang nak big mac la katakan
counter crew akan mintak kat kitchen dia
pastu kena jerit ..

masa time aku..
aku kena train ngan sorang minah ni la
kira dia older a year from me
kak syikin nama dia
baik la.. training 3 hari
pastu kena OMO
( one man operation )

masa aku training tu...walaupun jadi assistant kat
kakak trainer tu
aku kena call produk
pastu aku jenis penyegan sikit
kalo tak kenal memang la kan
malu malu kucing gitu ahhh

pastu ader la sorang minah CL ni
Crew leader la... dia selalu jadi PC
PC ni person in between counter crew ngan kitchen crew
kala korang perasan dia selalu dok tetengah...keje dia ..
tentukan bege nak masak baper n wrap bege..
minah ni kira cam nak buli aku la
bila aku mintak produk dia mesti soh aku cakap kuat sikit
aku malu .... pastu bebel bebel ....
tak nak buat order aku
las las aku tak tahan ... aku jerit kuat kuat...
pastu baru dia tau ...
aku saja jer malas nak tunjuk belang sebab budak baru kan

memula kerja aku selalu dapat keje 4 jam jer
yang tak best kalo keje 4 jam
meal yang kita dapat tu kira saiz meal kecik la
air, berger kecik ( cheese bege / beef bege ) ngan small fries
pastu time aku dulu keje ikut jam
satu jam 2.40 ker 2.60
dah lupa...10 tahun yang lepas...
lama lama aku keje pastu aku kira tere la seme station
memula masuk aku masuk aku jadi counter
then lelama aku train kat fries,
pastu aku jadi kitchen crew
las las aku dah buat sumer
sampai back sink pun aku buat
lobby pun aku buat gak
kira aku tak buat closing jer la
selalu aku buat opening ngan middle jer
lama lama aku rasa cam aku nak buat closing
sebab kalo aku buat closing
management akan lebeh banyak kasi aku keje
tak lah seminggu tuh 2, 3 kali cuti
masyukk skit
kalo closing masuk kol 6/7 ptg sampai tutup kol 11.30/12 malam
kira time tuh sapa tak kenal NOOr
wah...
awek rebutan ahahhahaha yang menjadi sebutan
sampai la aku couple ngan sorang mamat ni
mamat ni memula aku tak layan
tapi dia selalu tunggu aku masa aku balik kerja petang ker
memula tu syok la
sebab dia CL.. sebab kalo aku sama shift ngan dia
dia mesti bagi aku rehat n tak la pressure aku sangat kat counter
ahhahaah... syok
stock up tak yah buat...dia yang buat kan
tapi lelama aku bosan ngan dia
sebab dia ni kekampungan sikit
style dress up ..seme cam kampung la
adalah sekali aku tengok wayang ngan dia
tapi yang aku tak leh lupa masa birthday aku dia kasi aku
present baju guess
wahahahha class nyah

pastu hati dah terpaut pada orang lain
who-was-not-to-be-named
sebab bahaya nak sebut..
keje mcd gak...
hmm actually this guy quite ok la
tapi sometimes aku rasa cam
we were in a different world
hmm...

ish ni dah masuk bab cintan cintun
bab ni lain kali aku sentuh

back to the story mory in the morning glory
masa aku kerja mcd
aku sempat la attend annual dinner mcd
masa tuh taun 97 kot
and it was held at Hotel ..ermm
jap... lupa plak nama hotel tuh
haa... excelsior kot...
kira time tu paling grand kat situ la
masa tu kawan raapat aku
fahmie, si nyah sherry ( dei mana ko nyah.. aku rindu.. ), kak ina
ramai la lagi hampir tak ingat nama
manager manager yang aku baik
abang mahathir, abang rahmat, MAC
( mac ni branch manager, dia selalu offer diri nak hantar aku memalam waktu closing ahahhha )
kak faizah n kak azu
kak azu ni la minah CL poyo yang marah n bebel bebel aku
masa aku memula training tuh
pastu dia naik pangkat dari CL ker FM - floor manager

aku benti mcd waktu namaku di atas
ala ala Laila..namamu dia atas la
kuang kuang kuang
time tuh aku tak di benarkan benti..
oh yer luper aku benti sebab aku sambung blaja
n the management tak nak kasi aku benti
.... kira aku keja part time la
kalo aku cuti semester nanti dia panggil keje
aku on jer la
sedih siot nak tinggalkan... tapi demi pelajaran
aku tega....kakakakka
hmm gitula serba sikit kisah idop first time job aku la







p/s:: memang kenangan la... aku dah lama tak jenguk mcd,
las aku pergi sana sebelum aku kawen...











No comments:

Post a Comment